CO? : | Akcja

Otagowane | ,

Kampania Lubię kaszę

Opublikowano 09-06-2017 by naczelny

Dzieci potrzebują kaszy!

Zapotrzebowanie na poszczególne składniki odżywcze młodego organizmu zmienia się wraz

z wiekiem dziecka. Pełnowartościowa dieta bogata w naturalne produkty, systematyczność

i różnorodność spożywanych posiłków oraz aktywność fizyczna znacząco wpływają na poprawę

kondycji wciąż rozwijającego się organizmu. Jaką rolę w codziennej diecie maluchów oraz

młodzieży odgrywa kasza? Okazuje się, że produkt ten jest nieocenionym paliwem dla mózgu oraz

źródłem wielu witamin i minerałów niezbędnych do prawidłowego rozwoju dziecka.

Kasze to produkty zbożowe w swojej najprostszej i jednocześnie najzdrowszej postaci. To naturalne

i nieprzetworzone ziarna, obfitujące w składniki odżywcze, pozbawione substancji dodatkowych.

Katarzyna Foszner – specjalista ds. żywienia i ekspert kampanii „Lubię kaszę – kasza na stół,

na zdrowie, na co dzień” – mówi, dlaczego i w jaki sposób włączyć kaszę do diety dziecka, oraz jak

ważną rolę odgrywa ona w kształtowaniu odpowiednich nawyków żywieniowych.

Pierwsze miesiące życia dziecka

– Pierwszą kaszą, którą możemy wprowadzić do diety niemowlaka, jest drobna i lekka kasza

kukurydziana. Po 4. miesiącu życia dziecka (po ukończeniu 17. tygodnia) może być ona łączona

z mlekiem lub zupkami warzywnymi, dostarczając łagodnego dla młodego organizmu błonnika oraz

zwiększając kaloryczność posiłków – radzi dietetyk Katarzyna Foszner. – W tym czasie (po 4. m.ż.,

a przed ukończeniem 7. m.ż.) menu maluszka można także stopniowo rozszerzać o kaszkę mannę.

Od 6. miesiąca życia, kiedy znacznie zwiększa się zapotrzebowanie na żelazo i cynk, warto do

jadłospisu wprowadzić bogatą w te składniki kaszę jaglaną. Co jakiś czas można też kaszkę mannę

zastępować drobną, rozgotowaną lub zmiksowaną kaszką jęczmienną, bogatszą w żelazo, magnez i

potas. Gdy dziecko jest już trochę starsze (od 8. m. ż.), można zacząć podawać jasną, niepaloną kaszę

gryczaną bogatą w rutynę, która poprzez uszczelnianie naczyń krwionośnych wzmacnia odporność i

łagodzi katar. W okolicach 9. miesiąca życia, kiedy dziecko sięga już rączką po jedzenie, warto

zaznajomić

je z ugotowanym pęczakiem (kaszą jęczmienną) – zachęca ekspertka.

Talerz przedszkolaka

– Gdy dziecko jest w wieku przedszkolnym – pełnym wyzwań, zabawy i nauki, należy zapewnić

mu dostęp do źródła stabilnej energii i to od samego rana. Ponieważ śniadanie to najważniejszy

posiłek w ciągu dnia, powinno być wartościowe i oparte na najwyższej jakości produktach.

Doskonałym pomysłem będzie przygotowanie na mleku ulubionej kaszy, np. jaglanej, w towarzystwie

świeżych truskawek czy innych sezonowych owoców, dodatkowo posypując ją orzechami lub

pestkami. Takie śniadanie dostarczy dziecku solidną dawkę żelaza, cynku, a także lecytyny

odpowiedzialnej

za prawidłową pracę mózgu. Ponadto krzem zawarty w jaglanej zapewni odpowiedni wzrost młodych

kości – przekonuje Katarzyna Foszner.

Kasza na drugie śniadanie w szkole

– Przekąska z kaszą to lepszy wybór niż smakołyk ze szkolnego sklepiku, gdyż dostarcza odpowiedniej

ilości pożądanych węglowodanów złożonych. Zaledwie jeden mały posiłek z kaszą wystarczy, aby

zapewnić organizmowi dawkę energii na mniej więcej trzy najbliższe lekcje. Glukoza pochodząca

z trawienia kaszy, w przeciwieństwie do słodyczy (źródła cukrów prostych), uwalniana jest powoli,

dzięki czemu nie dochodzi do gwałtownego wzrostu, a następnie radykalnego spadku stężenia cukru

we krwi. Węglowodany złożone obecne w kaszy gwarantują pracę mózgu na najwyższym poziomie,

a w konsekwencji – poprawę koncentracji, lepszą pamięć oraz sprawne przyswajanie wiedzy –

zachęca dietetyczka.

Dieta nastolatka – kasza paliwem dla mózgu

– Jadłospis dojrzewających dzieci powinien być odpowiednio zbilansowany i zawierać produkty

z różnych grup składników odżywczych (białka, tłuszcze i węglowodany). Szacuje się, że co piąty

11-latek ma nadwagę, co w wieku dorosłym może doprowadzić do otyłości. Polskie kasze to nie tylko

cenne minerały, ale także dobre źródło błonnika, który skutecznie reguluje pracę układu trawiennego,

zmniejszając tym samym ryzyko nadwagi czy cukrzycy. Zaleca się, aby w diecie nastolatka znalazło się

min. 30g kaszy dziennie, której niewielkie ilości można włączyć do każdego posiłku, np. w formie

sałatek i koktajli – mówi Katarzyna Foszner.

Organizatorem kampanii informacyjno-edukacyjnej „Lubię kaszę – kasza na stół, na zdrowie,

na co dzień” jest Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych. Działania sfinansowane

są ze środków Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych.

Więcej informacji na stronie internetowej kampanii oraz na profilu na Facebooku, na których można poznać

rodzaje i walory zdrowotne kaszy, dowiedzieć się, jak przekonać do niej dzieci oraz zamieszczać własne przepisy

na dania z kaszą: www.lubiekasze.pl;

www.facebook.com/lubiekasze


wolontariat dla zwierzat jelenia góra
kino helios jelenia góra
SCHRONISKO ODRODZENIE jelenia gora
centrum rozrywki atrakcje jelenia góra



Prognoza pogody Jelenia Góra


Wspierają nasze działania:

JCK
Muzeum Karkonoskie
Zdrojowy Teatr Animacji
Teatr Norwida
Przystań Twórcza
Muzeum Przyrodnicze
MDK Muflon
Książnica Karkonoska
Muzeum Hauptmanna
Filharmonia
Fundacja Autica




Polecamy: Bacówki Karpacz Domki Przesieka biuro rachunkowe jelenia gora Fotografia ślubna Jelenia Góra

Archiwa